„Tunelurile pentru urşi“ ale Autostrăzii Lugoj - Deva, plănuite de un deceniu. Cât costă şi cum vor arăta

Publicat 2021-04-08 03:08:50

De peste un deceniu a demarat proiectul Autostrăzii Lugoj - Deva. Au rămas de construit mai puţin de 10 kilometri din ea, însă investiţia s-a împotmolit în „tunelurile pentru urşi”.

Până în 27 aprilie 2021, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) aşteaptă candidaturile companiilor interesate să se implice într-unul dintre cele mai scumpe proiecte de transporturi din România: proiectarea şi construcţia celor 9,13 kilometri rămaşi nefinalizaţi din Autostrada A1 Lugoj – Deva.

Cum arată podurile pentru sălbăticiuni, de pe autostrada Lugoj-Deva, la doi ani de la construire VIDEO

Podul verde al Autostrăzii Lugoj - Deva. Cum a ajuns ecoductul pentru animale, la doi ani de la construcţie VIDEO

Autostrada Lugoj - Deva. Ce se întâmplă pe lotul „tunelurilor pentru urşi”, estimat la 300 de milioane de euro

Sectorul dintre Holdea şi Margina se află în judeţul Timiş, la limita cu judeţul Hunedoara, într-o zonă pentru care Acordul de mediu vizează construcţia unor ecoducte de peste doi kilometri, necesare pentru a evita problemele de stabilitate şi impactul negativ cu implicaţii majore asupra mediului.

Lucrările estimate la patru ani

În iunie 2019, investiţia, estimată la 1,36 – 1,56 miliarde de lei (peste 300 de milioane de euro), a fost scoasă la licitaţie publică în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, însă licitaţia a fost blocată ulterior, din cauza unor litigii dintre CNAIR şi fostul constructor Salini, cel care a reclamat rezilierea abuzivă a contractului din 2017. În 31 martie, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunţat că licitaţia a fost deblocată.

„Este singurul sector lipsă dintre Sibiu şi Nădlac, o zonă de nouă kilometri unde se ocoleşte pe drumul naţional alăturat. În sfârşit, s-a ajuns la un acord cu acel constructor şi se poate debloca licitaţia care este deja lansată. Se depun clarificările şi în curând se depun ofertele. Deci vom avea un constructor care să construiască tunelurile şi vom avea autostradă de la Sibiu până la Bruxelles, dacă vreţi”, preciza ministrul Cătălin Drulă.

După depunerea candidaturilor, va urma evaluarea lor, începând din 25 mai 2021, apoi depunerea ofertelor, evaluările tehnice şi financiare, deliberarea şi atribuirea contractului de proiectare şi execuţie. După semnarea contractului, câştigătorii licitaţiei vor avea 48 de luni la dispoziţie pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor, iar după finalizarea lor, acestea vor avea o garanţie de minimum 60 de luni.

Proiect început de peste un deceniu

Studiul de fezabilitate pentru Autostrada Lugoj – Deva, cu o lungime de 100 de kilometri, a fost întocmit în anul 2009, iar indicatorii tehnico-economici şi Acordul de Mediu au fost publicate în 2010. Mai multe organizaţii de mediu au reacţionat la prevederile Acordului de Mediu, iar în 2011 au transmis Comisiei Europene şi statului român un memorandum cu privire la impactul negativ al Autostrăzii Lugoj – Deva planificate şi la prezentarea unor soluţii posibile de atenuare a acestuia.

Cele mai importante vizau construcţia unor ecoducte în aceleaşi zone în care au fost stabilite în prezent, dar care nu fuseseră incluse în acordul iniţial de mediu. În urma actualizării elementelor tehnice, s-a prevăzut în documentaţie construcţia a două tuneluri, a trei ecoducte, a unui viaduct, prelungirea unui viaduct existent în proiectul iniţial şi suplimentarea numărului de structuri casetate pe autostradă, cu rolul de subtraversare, conform cerinţelor de Acordului de Mediu din 2010, revizuit în 2013. Proiectarea şi execuţia Loturilor 2, 3 şi 4 din Autostrada Lugoj – Deva au fost contractate în noiembrie 2013, având termen de finalizare luna mai 2016. În martie 2017 au fost deschişi traficului rutier 15 kilometri din Lotul 2, iar în 2019 Loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime totală de 44 de kilometri.

Datele tehnice ale tunelurilor pentru urşi

Între timp, în 2017, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a fost nevoită să renunţe la execuţia sectorului de circa 10 kilometri din Lotul 2 al Autostrăzii A1, notificând antreprenorul (Asocierea SC Salini S.p. A. – S.E.C.O.L. S.A.) de încetarea parţială a contractului. Apoi a lansat separat o procedură pentru proiectarea şi execuţia sectorului cu „tunelurile pentru urşi”. Potrivit documentaţiei, un tunel va avea circa 368 – 370 de metri, iar celălalt 1.752 – 1.760 metri, se arată în documentaţia publicată pe SEAP.

Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecţionale, prevăzute pe fiecare fir cu o platformă de 11,25 de metru, din care banda carosabilă va fi de 2 x 3,75 metri, o bandă de încadrare de 0,25 metri, o bandă de urgenţă de 2,5 metri, acostamente de 2x0,5 metri, la care se mai adaugă trotuare laterale de 2x0,75 metri.

Tunelurile din beton armat vor fi exacutate prin tehnologia de tip galerie forată, intercalată cu o secţiune „cut & cover” – tunel la zi – cu pereţi mulaţi, având grosimea de 1.200 mm. Noile tuneluri au rolul de a asigura permeabilitatea carnivorelor mari, de a reduce suprafaţa de pădure care trebuie defrişată şi a impactului autostrăzii asupra mediului.

Tunelurile din situl Natura 2000

Zona „sensibilă” tranzitată de sectorul de autostradă pe care vor fi construite ecoductele este Podişul Lipovei – Poiana Ruscă, sit Natura 2000. Se întinde pe 35.738 de hectare şi cuprinde suprafeţe din judeţele Timiş (81 la sută), Hunedoara şi Arad. „Prin intermediul sitului Natura 2000 Defileul Mureşului Inferior este conectat la coridorul ecologic din Munţii Apuseni, iar prin intermediul siturilor Ţinutul Pădurenilor şi Rusca Montană la zonele cu densităţi ridicate de carnivore mari din Carpaţii Meridionali”, se arată în fişa ariei protejate, prezentată pe site-ul Ministerului Mediului, la secţiunea Biodiversitate. Sectoarele Autostrăzii Lugoj – Deva sunt cuprinse în Autostrada A1 Nădlac – Bucureşti care măsoară 580 de kilometri, fiind cea mai lungă din ţară). A1 începe din Bucureşti şi asigură ieşirea spre frontiera cu Ungaria la Nădlac, traversând oraşele Piteşti, Sibiu, Deva, Lugoj, Timişoara şi Arad. În prezent, peste 400 de kilometri (70 la sută) din lungimea autostrăzii se află în exploatare.

Sursa
Hunedoara: COVID 19 în judeţul Hunedoara. Primul municipiu pentru care autorităţile au cerut ieşirea din carantină

Covid 19 în judeţul Hunedoara. Rata îmbolnăvirilor cu noul coconavirus se menţine ridicată în cele mai multe dintre localităţile hu...

Hunedoara: Şantierul noii magistrale feroviare din vestul României. Gara Devei după trei ani de lucrări VIDEO

Au trecut trei ani de când perimetrul feroviar al gării municipiului Deva s-a transformat într-un imens şantier, pe traseul noii magistr...

Hunedoara: Coloşii magistralei feroviare din vestul României. Cum s-a lucrat la cele trei noi poduri peste Mureş VIDEO

Trei poduri feroviare sunt construite de la zero în zona localităţii hunedorene Brănişca pentru noua magistrală feroviară din vestul ...

Hunedoara: COVID-19 în judeţul Hunedoara. Lista localităţilor „roşii”. Ce municipiu a trecut de 300 de cazuri

Covid-19 în judeţul Hunedoara. 38 de localităţi hunedorene sunt în Scenariu Roşu, iar 12 dintre ele depăşeşc şase cazuri la mia de...

Hunedoara: Angajatul unei firme de curierat a vrut să dea lovitura vieţii. Patru tineri, reţinuţi după jaful înscenat

Angajatul unei firme de curierat a vrut să dea lovitura vieţii. Patru tineri au fost reţinuţi de poliţişti după un jaf înscenat....

Hunedoara: Bucătăria Castelului Corvinilor în Evul Mediu. Ce alimente nu lipseau niciodată de la ospeţe

Cercetările arheologice şi mărturii rare au scos la iveală detalii mai puţin ştiute despre „bucătăria medievală” de la Castelul...

Hunedoara: Ninsori abundente în munţi. Pericol de avalanşă pe crestele masivelor Retezat şi Parâng

A nins abundent în ultimele două zile, în munţi. Este pericol de avalanşă pe crestele masivelor Retezat şi Parâng....

Hunedoara: Magazin jefuit în Deva. Ce a păţit agentul de pază care a încercat să-i oprească pe cei trei hoţi

Doi tineri şi un bărbat de 45 de ani au jefuit un magazin din Deva. Un agent de pază care a încercat să îi oprească a avut de suferit...

Hunedoara: Clipe de groază trăite de două femei din Deva, după ce soţul uneia dintre ele a vrut să se răzbune

Două femei din Deva, mamă şi fiică, au trecut prin clipe de groază. Au fost atacate de soţul uneia dintre ele în scara unui bloc....

Hunedoara: Adolescent de 17 ani reţinut după o serie de spargeri. A făcut pagube de zeci de mii de lei

Un adolescent în vârstă de 17 ani a fost reţinut, împreună cu complicele său, după o serie de spargeri săvârşite în Vulcan....

Hunedoara
Patrule cu elicopterul pentru depistarea tăierilor ile...

Jandarmii şi ofiţerii de aviaţie au survolat judeţu...

Hunedoara
Accident produs de un şofer teribilist de 20 de ani. A...

Un şofer în vârstă de 20 de ani a produs un acciden...

Hunedoara
Castelul Corvinilor, înaintea incendiului din 13 april...

Cel mai devastator incendiu care a cuprins Castelul Cor...

Hunedoara
Tânăr prins în timp ce dădea o spargere. Un jandarm...

Un tânăr a fost prins în timp ce dădea o spargere, ...

Hunedoara
Şoseaua de pe malul Cincişului, extrem de degradată....

Şoseaua de pe malul Lacului Cinciş se află într-o s...

Hunedoara
COVID 19 în judeţul Hunedoara: Simeria şi Brad ies d...

COVID 19, situaţia în judeţul Hunedoara: Simeria şi...

Hunedoara
Accident rutier grav pe DN 66A în Valea Jiului: un bă...

Un bărbat a fost rănit grav într-un accident rutier ...

Hunedoara
Accident rutier pe şoseaua Hunedoara - Deva. Doi copii...

Accident rutier pe şoseaua Hunedoara - Deva, la ieşir...

Hunedoara
Giratoriul de peste trei milioane de lei de la marginea...

De aproape o lună şi jumătate este construit noul gi...

Hunedoara
Povestea temuţilor haiduci care au evadat din temniţa...

Documente inedite de la începutul secolului al XIX-lea...

© Copyright 2021 StiriAZ.ro - Stiri din ziare, reviste, ultimele stiri.
Continutul si imaginile stirilor sunt © Copyright-ul site-urilor de la care au fost preluate. StiriAZ.ro nu este raspunzator pentru continutul lor.